Wijzigingen MO13-MO20

Vanaf het huidige seizoen (2022-2023) is het volgende belangrijk om te weten voor de MO13 tot en met MO20 meiden.

De aanleiding voor het wijzigen van de huidige competitieopzet voor de MO13 t/m MO20-competities, is dat het huidige aanbod niet als passend werd ervaren door onder andere speelsters, trainers en competitieleiders. De competities zijn vaak erg ongelijkwaardig, waardoor wedstrijden met zeer grote verschillen worden gewonnen of verloren. Ook zie je binnen teams veel verschil in leeftijd, in motivatie en ambitie. Dit alles komt het plezier van speelsters niet ten goede.

Alle verbeterideeën zijn in de basis gevormd vanuit de speelsters zelf en uitgewerkt door een project- en ontwikkelteam van de KNVB. De aanleiding, het proces en de belangrijkste wijzigingen zijn ook weergegeven in deze overzichtelijke infographic en het filmpje. Deel deze gerust binnen je vereniging met alle betrokkenen rondom de MO13 t/m MO20 teams.

Aanleiding, proces en belangrijkste wijzigingen MO13 - MO20

In de categorie B meiden is er een flexibele wedstrijdvorm. De standaard wedstrijdvorm is 11 tegen 11, maar er is ook een mogelijkheid om 9 tegen 9 te voetballen. Uitwijken mag alleen als een team minder dan 12 speelsters beschikbaar heeft. Bij de beschikbaarheid van 12 of meer speelsters is een team verplicht om 11 tegen 11 te voetballen, ook als dit op het laatste moment op de wedstrijddag blijkt.

Uitleg over wedstrijdvorm 9 tegen 9

Je leest hier de bundeling van wijzigingen en besluiten voor de Meiden Onder 13 t/m Meiden Onder 20 (MO13 t/m MO20)-competities, die ingaan vanaf het seizoen 2022/’23. Deze wijzigingen en besluiten zijn vastgesteld door het Bestuur amateurvoetbal op dinsdag 8 maart 2022.

Alle wijzigingen en documenten omtrent het vernieuwde competitieaanbod MO13 - MO20.