Zandvoort O-23 vs Kon. HFC O-23, een lust voor het oog

12 september 2017 20:00

Robin Wagemans

Onbekend

Wie zegt dat Nederland geen talenten heeft moet eens naar de wedstrijden in de onder-23 competitie gaan kijken. Wat een heerlijkheid en wat een toekomst bij de Nederlandse jeugd. Zandvoort won, enigszins verrassend met 2-1. De twee debutanten in de Voetbal in Haarlem O-23 Cup speelden een – vooral in de tweede helft – heerlijke wedstrijd.

Zandvoort had zijn tweede team versterkt met drie eerste elftal spelers, een goede Justin Luiten, een uitblinkende Michielsen en een supersnelle Lammers. Maar er speelden ook 2 O19-junioren en 3 O17-junioren met toekomst – verdienstelijk – mee. Koninklijke HFC kwam met de JO19-2 aangevuld met 2 19-1 spelers, een heerlijke jonge ploeg dus geschikt voor de Voetbal in Haarlem O-23 Cup.

In de eerste helft had de felle wind veel invloed op het spel aan beide kanten. Daardoor waren de eerste twintig minuten matig. Daarna had Zandvoort de leiding kunnen nemen toen Max Hittinger vrij op de HFC-doelman kon afgaan, maar doelman Pim Quaars redde voortreffelijk. In de 28ste minuut deed Quaars weer van zich spreken. Jelle de Haan kreeg een bijna niet te missen kans, maar de HFC-doelman redde weer en de bal, hoewel niet klemvast, werd van de lijn gehaald.

Aan de andere kant werden veel kansen gemist vooral omdat de van Ajax gekomen John Hilton, herhaaldelijk en zeker wel 10 keer voor buitenspel werd teruggefloten. Na een half uur spelen kwam het fluitje voor buitenspel niet, terwijl Kilanga Kibambe dat duidelijk wel liep, maar niet aan de bal kwam. Ruben van Dam was slim, zette zichzelf vrij en scoorde beheerst de 0-1. Toch werd de zuivere goal op aandringen van de Zandvoort-grensrechter onterecht geannuleerd. De rust kwam met een voorsprong voor Zandvoort. Een minuut voor rust benutte Max Hittinger deze keer wel fraai een kans: 1-0.

De tweede helft ging de wind liggen en werd het spel veel aantrekkelijker. Beide ploegen brachten drie wissels. HFC bracht Oussama El Madili. Hij was te laat en was de eerste helft bankzitter, maar toen hij erin kwam was hij een gevaar voor de Zandvoort defensie. Zo ook in de 56de minuut toen hij binnen de zestien over de knie ging bij Daan Michielsen en hij zelf de  toegekende strafschop benutte. Vijf minuten later leek Zandvoort weer aan de leiding te komen. Uitblinker Koen Michielsen zette met een fraaie lob Naoufel Belaini vrij maar die miste op een haar.

Mooi voetbal door een sterker Zandvoort. De jeugd bleef goed spelen. Halverwege de tweede helft was Marcello Wawoe dicht bij een doelpunt maar scoorde net niet. Uitblinker bij de bezoekers, Adil Kaychochi, kon echter niet voorkomen dat Zandvoort met de winst aan de haal ging. Lucca Bossink besliste de leuke wedstrijd een minuut voor tijd fraai in Zandvoorts voordeel: 2-1.

Koninklijke HFC-coach Ayhan Gargili vond de uitslag terecht en jammer dat zijn ploeg de eerste helft door de felle wind onrustig speelde. Hij vertelde zijn jongens niet de duels op te zoeken omdat Zandvoort fysiek sterkers was. In de tweede helft toen de wind ging liggen vond hij HFC veel beter, hoewel dat ondanks de vele kansen niet in goals werd uitgedrukt. Marc Buchel, coach van Zandvoort, was dik tevreden. Hij had genoten nu zijn ploeg dat in tegenstelling tot vorig jaar veel meer van de goal af voetbalde en aanvallender speelde dan in het verleden. “Door veel druk te zetten hebben we de wedstrijd gewonnen, hoewel we op het laatst tegen een goed HFC op ons tandvlees liepen”.

Bron: Voetbal in Haarlem