Passender voetbalaanbod O8 - O12 in nieuwe seizoen

6 juni 2019 12:45

In het seizoen 2019/’20 gaan we in de districten West I en West II een pilot uitvoeren om te komen tot passender voetbalaanbod voor de pupillen. Voor de O8, O9 en O10 betekent dit dat we in vier korte reeksen gaan spelen, waarin na iedere reeks een herindeling plaats kan vinden.

We spelen in deze pilot geen bekervoetbal voor deze leeftijdscategorieën. Voor de O11 en O12 gaan we spelen in drie reeksen waarin na iedere reeks een herindeling plaats kan vinden. In deze leeftijdscategorieën spelen we wel bekervoetbal.

Waarom doen we dat

De KNVB wil een passend aanbod creëren, dat aansluit op de (ontwikkelings)leeftijd en drijfveren van deze doelgroep. Hiermee stellen we de speler/speelster meer centraal. Het overkoepelende doel is om iedere voetballer de mogelijkheid te bieden om met plezier te kunnen voetballen en zich te kunnen ontwikkelen in een veilige omgeving.

Een kenmerk van het voetbalaanbod voor deze doelgroep is dat er geen uitslagen en standen worden weergegeven, zo zal er dan ook geen bekercompetitie gespeeld worden. De spelers in deze (ontwikkelings)leeftijd bevinden zich in een ontwikkelfase, waarbij het voetbalaanbod geen doel maar een middel is dat bijdraagt aan het spelplezier en de ontwikkeling.

Uitgangspunten voor de O8, O9 en O10

• Competitie-indeling met 4 fases
    Dit geeft de mogelijkheid om vaker te kunnen heindelen. Voorheen werd er in 2 reeksen gespeeld waardoor er door de vele wijzigingen tijdens de competitiereeks veel onnodige mutaties voor de verenigingen (met name de wedstrijdsecretarissen) waren.
  • Geen bekercompetitie
    We starten direct met de competitie om sneller tot competities te kunnen komen waarin grote uitslagen voorkomen worden een opzet aan te bieden die past bij de leeftijdscategorie (geen standen en uitslagen).
  • Geen wedstrijden in de vakanties, geen inhaaldagen
    Voor het volledige seizoen duidelijkheid wanneer er wel en niet gespeeld wordt. Zie de uitwerking in de speeldagenkalender West.
  • De reisduur zo kort mogelijk houden

Uitgangspunten voor de o11 en o12

• Competitie-indeling met 3 fases
    Dit geeft de mogelijkheid om vaker te kunnen herindelen. Voorheen werd er in 2 reeksen gespeeld waardoor er door de vele wijzigingen tijdens de competitiereeks veel onnodige mutaties voor de verenigingen (met name de wedstrijdsecretarissen) waren.
  • Wel bekercompetitie
    We starten zoals gebruikelijk met de beker, een opzet die past bij de leeftijdscategorie (wel standen en uitslagen). De bekercompetitie is uitgebreid (aantal wedstrijden) om deze reeks wedstrijden (eerste fase) te gebruiken voor de herindelingen die daarop kunnen volgen.
  • Geen wedstrijden in de vakanties, wel inhaal/bekerdagen
    Duidelijkheid over wanneer er wel en niet gespeeld wordt. Zie de uitwerking in de speeldagenkalender West.
  • De reisduur zo kort mogelijk houden

Speeldagenkalender 2019-2020