Zandvoort neemt de koppositie over van Stormvogels

Zandvoort s.v. 1

Stormvogels ijvv 1

Mannen, 1, 3e klasse B

10 februari 2018 15:00

Onbekend

SV Zandvoort heeft zaterdag de ‘moeder aller wedstrijden’ van dit seizoen gewonnen. Koploper Stormvogels moest op Sportcomplex Duintjesveld buigen voor de nieuwe nummer 1. Het doel van dit jaar, kampioen worden, is een stap dichterbij gekomen. De KNVB had de importantie van dit duel goed beoordeeld en zond drie KNVB-scheidsrechters/assistent scheidsrechters naar Zandvoort. Het maakte wel het verschil.

Zandvoort begon wat nerveus aan de ‘klus’ Stormvogels. Door de straffe wind die de Zandvoorters schuin tegen hadden, was het wat moeilijker voetballen. Daarbij kwam dat de gasten uit IJmuiden hun gastheren niet lieten voetballen en dat was de waarde van Stormvogels. Een enkele aanval van Zandvoort was wel gevaarlijk. Tot de 9e minuut. Bud Water stoomde op rechts de richting het 16-meter gebied, zette de bal voor maar niet perfect op maat. Toch kreeg Jesse de Haan de bal, door slecht verdedigen van Bas Oever, in de voeten maar was uit balans en had niet de kracht om tot een schot te komen. Wel kon hij met de punt van zijn schoen de bal bij Nigel Berg krijgen die op de penaltystip helemaal vrij was gelaten. De Zandvoortse aanvoerder wist daar wel raad mee, 1-0. Zandvoort moest hierna stevig terug en Stormvogels werd steeds gevaarlijker voor het doel van Daan Kerkman. De Zandvoortse goalie, en zijn verdediging, wisten echter van geen wijken en konden tot de rust de druk weerstaan.

Na rust, met de wind in de rug, stormde Zandvoort direct na het fluitsignaal van arbiter Hardeman richting het doel van Germain Ebbeling. Een handsbal van een van de IJmuidense verdedigers werd door de scheidsrechter goed beoordeeld en de bal ging op de ‘stip’. Normaal gesproken een uitgemaakte zaak voor De Haan echter nu werd zijn inzet doorzien door Ebbeling die de bal pareerde. Assistent-scheidsrechter Yorick Groenbos had evenwel geconstateerd dat Ebbeling veel te vroeg naar voren sprong en stak zijn vlag omhoog. Na veel consternatie nam Hardeman het signaal over en de bal ging opnieuw op de stip. En opnieuw, waarom weet niemand, mocht De Haan de strafschop nemen. En opnieuw werd zijn schot door Ebbeling weggewerkt en ging een schitterende kans om al vroeg in de tweede helft de voorsprong van Zandvoort te verdubbelen aan hun neus voorbij. Klaarblijkelijk had Zandvoort daar geen last van, want Zandvoort was die tweede helft absoluut veel beter dan Stormvogels. Ondanks harde overtredingen, Hardeman moest niet minder dan 8 gele kaarten uitdelen waarvan de meesten voor de gasten, bleef Zandvoort zicht op een goed resultaat houden.

Zandvoort-Stormvogels-Voetbal-in-Haarlem (2)
Jesse de Haan schiet de 2-0 binnen.

In de 54e minuut was het eigenlijk over en uit voor de IJmuidenaren. Een geweldig spelende Kas de Vries haalde op links de achterlijn, trok de bal voor en bereikte De Haan, die met een verwoestend schot eindelijk zijn gram kon halen, 2-0. Stormvogels probeerde het nog wel maar had niet meer de kracht en het gogme om Zandvoort pijn te doen. Zandvoort nam door deze overwinning de koppositie in de derde klasse B over en ligt op koers om aan de einde van het seizoen de kampioensvlag te kunnen hijsen.

“Een verdiende overwinning met een matige eerste helft van onze zijde waarin we toch een aantal prima kansen creëren en heel weinig weggaven. De tweede helft waren we duidelijk beter dan Stormvogels, dat de hele wedstrijd door middel van overtredingen ons niet in ons speel wilde laten komen. Maar in deze helft speelden we ons daar prima onderuit en mocht de tegenstander nog blij zijn dat het maar bij 2-0 bleef,” aldus het commentaar van een uiterst tevreden trainer Ted Saunier na afloop.

bron: Joop van Nes jr. / VoetbalinHaarlem